Naše společnost již více jak 15 let zavádí systém HACCP. V odkazu uvádíme způsob a rozsah výstavby systému HACCP a systému managementu bezpečnosti potravin (dále jen SMBP) dle normy ISO 22000.
Systém HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) v překladu systém stanovení kritických kontrolních bodů je nástrojem pro zajištění kvality a především pak bezpečnosti potravin, krmiv apod. v celém výrobním řetězci od prvovýrobců surovin a vstupních materiálů až po distribuci finálnímu zákazníkovi - spotřebiteli.
Tuto oblast ošetřuje především příslušná právní úprava:
HACCP zahrnuje 7 základních principů:
Systém kritických bodů je nutné aplikovat do celého potravního řetězce, neboť prodejci se musí spoléhat na výrobce, výrobci na dodavatele surovin, dodavatelé surovin na prvovýrobce, přepravce atd.
Historie HACCP
Systém HACCP byl vyvinut pro Americký úřad pro kosmonautiku (NASA) v šedesátých letech. Pomocí tohoto systému se vyráběly maximálně bezpečné potraviny pro kosmonauty. V sedmdesátých letech HACCP se pomalu rozšiřoval do některých zpracovatelských potravinářských podniků a v roce 1985 doznal širšího využití v potravinářském průmyslu, když ho Mezinárodní komise pro mikrobiologické specifikace potravin (ICMSF) doporučila pro kontrolu mikrobiologických rizik v potravinářském průmyslu. Postupně se tak systém rozšířil do Kanady, Austrálie a později i do Evropy.
Celosvětového uznání dosáhl systém HACCP tím, že na společném zasedání komise pro Codex Alimentarius (Potravní kodex) mezinárodních organizací FAO (Organizace pro potraviny a zemědělství Spojených národů) a WHO (Světová zdravotnická organizace) v roce 1993 byl schválen dokument "Kodexová směrnice pro aplikaci systému HACCP v praxi".
Tento předpis se stal základem pro směrnici, regulující systém HACCP a rámci Evropské unie -Směrnice 93/43/EHS Rady ze 14. června 1993.
Princip zavádění systému HACCP uvádíme níže:
V tomto systému jsou definovány, monitorovány, měřeny a vyhodnocovány kritické kontrolní body a kontrolní body formou stanovení Plánu HACCP, jeho následného verifikování a validování.
Rozsah služeb:
Následné udržování probíhá v případě zájmu klienta v rovině pravidelných ročních školení zaměstnanců z oblasti HACCP, provedení auditu provozovny, potvrzení vývojového diagramu, úprava analýzy rizik v návaznosti na případnou výrobní změnu.
Již více jak 12 let stavíme systémy managementu bezpečnosti potravin (dále jen SMBP) kvalitně s vysokou přidanou hodnotou pro Vaší organizaci obecná charakteristika naší práce.
Při výstavbě systému vycházíme ze základních všeobecných principů systému SMBP.
Na začátku naší spolupráce Vám automaticky vystavíme OSVĚDČENÍ O ZAHÁJENÍ SPOLUPRÁCE.
Bezpečnost potravin souvisí s přítomností nebezpečí v potravině v době její konzumace. Vzhledem k tomu, že nebezpečí se může vyskytnout v jakémkoliv článku potravinového řetězce, je nutné zavést odpovídající řízení v celém potravinovém řetězci.
Z výše uvedeného požadavku vyšla v roce 2005 norma ISO 22000 a jako taková je založena na principech normy ISO 9001:2000 s doplněním požadavků zavedení systému HACCP. Tato norma je určena celému potravinářskému sektoru od prvovýrobků, po obchodníky, skladovatele, dopravce až k místě uložení u zákazníka do doby spotřeby. V ČR je již delší dobu platná příslušná legislativa ošetřující tuto oblast - viz výše uvedeno, která bude samozřejmě vzata v úvahu při výstavbě tohoto systému.
Tato mezinárodní norma specifikuje požadavky na systém managementu bezpečnosti potravin, jež spojuje všeobecně uznávané klíčové prvky zajišťující bezpečnost potravin v celém potravinovém řetězci až do okamžiku jeho konečné konzumace:
Tato mezinárodní norma sjednocuje zásady systému analýzy nebezpečí a kritických kontrolních bodů (HACCP) a kroky k jeho zavedení zpracované společností kodex Alimentarius. Pomocí auditovatelných prvků spojuje tyto požadavky s požadavky Programu nezbytných předpokladů.
Tato norma vyžaduje, aby nebezpečí, u kterých lze odůvodněně jejich výskyt v potravinovém řetězci očekávat včetně nebezpečí, která lze spojovat s typem použitého procesu a zařízení, byla identifikována a posouzena. Tím poskytuje prostředky ke stanovení a zdokumentování toho, proč určitá identifikovaná nebezpečí v konkrétní organizaci řídit a jiná ne.
Zavedení tohoto systému má nesporné přínosy pro vlastní podnik z těchto důvodů:
1) Úvodní přezkoumání SMBP
Celkové prověření stavu SMBP ve Vaší organizaci, vypracování zprávy z úvodního přezkoumání daného systému, ve které budou dány doporučení k realizaci nutných činností k dosažení shody s požadavky příslušné normy a s legislativními a jinými požadavky a specifikování rozhodujících neshod mezi stávajícím systémem a požadavky norem řady SMBP.
V rámci vstupní analýzy se zaměříme na stav plnění právních a jiných požadavků v oblasti potravinářského práva a to zejména:
2) Informační seminář SMBP pro vrcholové a střední vedení Vaší organizace a pro řadové pracovníky:
Bude provedeno našimi lektory školení SMBP, které bude zaměřeno svým obsahem a rozsahem pro střední a vrcholový management vaší organizace a pro řadové pracovníky. Účastníkům školení budou předány OSVĚDČENÍ o účasti na školení. Školení bude probíhat za pomoci vizualizace (dataprojektor, meotar atd.).
3) Etapa tvorby dokumentace SMBP
Odborný poradce provede zhodnocení a revizi stávající dokumentace vaší organizace a zpracuje relevantní dokumentaci SMBP za asistence vašich odpovědných pracovníků. Bude zpracována dokumentace SMBP I., II. a III. vrstvy. Poradce zapracuje připomínky do dokumentů I. - III. vrstvy. Provedeme grafické zpracování a následně provedeme vydání a distribuci dokumentace ve vaší organizaci.
Bude zpracována Příručka SMBP, dále pak navazující směrnice obsahující analýzu HACCP, pracovní postupy, sanitační řád, organizační řád atd.
4) Implementace požadavků SMBP
V rámci této etapy vás poradce ve spolupráci s kompetentními pracovníky vaší organizace provede implementační fází, kdy pod vedením poradce budou zpracovány potřebné záznamy dle požadavků EMS. V rámci tohoto systému vám zpracujeme z hlediska SMBP:
V rámci pravidelných návštěv Vás metodicky vedeme v rámci plnění právních požadavků HACCP, správné výrobní a hygienické praxe.
5) Provedení interních auditů SMBP
Následně provedeme kompletně interní audity SMBP dle požadavků ČSN EN ISO 19011 ve spolupráci s jmenovanými interními auditory Vaší organizace. Bude zpracován program auditů, plán interních auditů, auditní dotazník, zpráva z auditu, následně bude proveden kontrolní audit pro uzavření zjištění z interního auditu. V rámci interního auditu bude prověřeno:
6) Provedení kontrolních auditů s vazbou na kontrolu realizace nápravných a preventivních opatření a konečná kontrola projektu
Poradce provede kontrolní audity pro odstranění neshod a pro realizaci doporučení vydaných poradcem ve spolupráci s kompetentními pracovníky vaší organizace. Provedeme konečnou kontrolu projektu, zpracujeme zprávu o stavu SMBP - přezkoumání systému.
7) Účast na certifikačním procesu
V této etapě se budeme účastnit auditu prvního a druhého stupně v rámci certifikačního procesu SMBP a poskytneme odbornou pomoc při obhajobě SMBP.
V případě, že Vás výše uvedený rozsah prací zaujal, rádi Vám zpracujeme nabídku. Kontaktujte nás.
I po ukončení projektu výstavby systémů managementu organizací Vám nabízíme pomoc dle Vašich požadavků. Pomůžeme Vám vybudovaný systém neustále dotvářet, poradíme Vám jak aplikovat různé metody zlepšování.
Tyto služby provádíme i klientům, u kterých jsme SMBP nestavěli, avšak chtějí změnit dosavadní poradenskou společnost.
V rámci této služby provedeme ve Vaší organizaci:
Pokud se po čase rozhodnete přebudovat svůj stávající systém, např. z důvodu změny předmětu působnosti, jsme připraveni Vám pomoci.
V případě, že Vás výše uvedený rozsah prací pro udržování a zlepšování OHSMS zaujal, rádi Vám zpracujeme nabídku. Kontaktujte nás.
Cena:
Cena stanovena dohodou. Výši ceny zpravidla ovlivňují následující faktory:
Způsob platby:
Dle dohody - navrhujeme: Platba jedenkrát měsíčně po odvedení výkonu (výpočet: Celkové částky: počet měsíců zavádění systému managementu) či platba po ukončení jednotlivých etap výstavby daného systému managementu. Splatnost faktury 14 - 30 dnů či dle individuální dohody s klientem.
Garance:
V současné době máme 100 % úspěšnost při certifikačních auditech všech systémů.
V případě nedoporučení k certifikaci v rámci certifikačního auditu certifikačním orgánem způsobený zaviněním ze strany Zhotovitele, je dána garance následného bezplatného odstranění neshod s cílem následné úspěšné certifikace, která je podložena poslední splátkou dle výše navrženého způsobu platby.
Předpokládaný rozsah plnění na místě: dle velikosti organizace a složitosti jejích procesů
Předpokládaný rozsah plnění v kanceláři "QEMS" s.r.o.: dle velikosti organizace a složitosti jejích procesů
Předpokládaný termín: dle dohody