Výstavba systému environmentálního managementu dle ISO 14001
Na začátku naší spolupráce Vám automaticky vystavíme OSVĚDČENÍ o zahájení spolupráce:
1. etapa: Výstavba EMS dle ISO 14001 – spolupráce do získání certifikátu
1) Úvodní přezkoumání stavu EMS
V této etapě provedeme celkové prověření stavu EMS ve Vaší společnosti formou prověření všech prvků normy ISO 14001 a především pak stavu plnění požadavků v oblasti podnikové ekologie, vše je zpracováno do zprávy z úvodního přezkoumání EMS v níže uvedeném rozsahu včetně ošetření systémových prvků:
- Analýza stavu Kontextu organizace EMS,
- analýza komunikace se zainteresovanými stranami z pohledu EMS,
- analýza stavu registru závazných požadavků,
- analýza stavu rozsahu systému,
- analýza procesního řízení EMS, nastavení účinnosti a efektivnosti EMS,
- analýza stavu rizik a příležitostí EMS,
- analýza stavu politiky a cílů a programů EMS,
- analýza stavu personálního zajištění, pracovních náplní, školení z pohledu EMS,
- analýza stavu řízení změn v oblasti EMS,
- analýza stavu registru environmentálních aspektů,
- analýza stavu vyhodnocení LCA,
- analýza stavu metrologie v oblasti EMS,
- analýza řízení dokumentovaných informací EMS,
- analýza interní a externí komunikace EMS,
- analýza havarijního připravenosti a reakce z pohledu EMS,
- analýza monitorování a měření EMS,
- analýza řízení neshod, nápravné opatření a zlepšování EMS,
- analýza přezkoumání EMS,
- analýza interních auditů EMS,
- analýza hodnocení souladu EMS,
- analýza provozu:
- Odpadové hospodářství (kontrola zpracování směrnice odpadového hospodářství, kontrola vedení průběžné evidence odpadů, kontrola zpracování základního popisu odpadů – písemných informací, kontrola zpracování ročního hlášení, kontrola kopií dokladů oprávněných osob, kontrola označení sběrných nádob, kontrola vedení ILNO, kontrola vedení OLPNO, kontrola zpracování statistického hlášení o produkci odpadů).
- Nakládání s obaly (kontrola zpracování směrnice pro nakládání s obaly, kontrola přihlášení ke společnosti EKOKOM či zapsání do Seznamu osob, kontrola zpracování hlášení obalů, kontrola zajištění zpětného odběru obalů).
- Ochrana ovzduší (kontrola zpracování směrnice pro ochranu ovzduší, analýza zdrojů znečišťování ovzduší, kontrola povolení k provozu vyjmenovaných zdrojů znečišťování ovzduší, kontrola zpracování evidence zdrojů znečišťování ovzduší – stálé a proměnné údaje, kontrola zpracování a schválení provozních řádů, kontrola zpracování ročních hlášení, kontrola zpracování poplatkového hlášení, kontrola zajištění měření emisí).
- Nakládání s chemickými látkami a směsmi (kontrola zpracování směrnice pro nakládání s CHLS, kontrola bezpečnostních listů, kontrola školení pro nakládání s vybranými CHLS, kontrola vedení evidence nakládání s CHLS, kontrola správného zacházení s CHLS ve výrobě).
- Prevence závažných havárií (kontrola zpracování protokolárního zařazení - provedení analýzy druhů a množství nebezpečných chemických látek a směsí dle zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami a směsmi).
- Nakládání s vodami (kontrola zpracování koncepce nakládání s vodami, kontrola zpracování provozních řádů vodohospodářských děl, kontrola zpracování žádostí o souhlas k vypouštění odpadních vod, kontrola zpracování poplatkových hlášení a přiznání, kontrola zpracování ročních hlášení, kontrola zajištění měření kvality vypouštěných odpadních vod, kontrola zpracování a schválení havarijního plánu, kontrola protokolů o těsnosti záchytných jímek, kontrola záznamů z vizuální kontroly těsnosti skladů a skládek apod.).
- Hlášení do IRZ (kontrola do IRZ).
- IPPC.
- Ekologická újma – kontrola správnosti zpracování.
- Ostatní – kontrola plnění v oblasti nakládání s regulovanými látkami a kontrola plnění požadavků na měření účinnosti kotlů, případně klimatizací.
2) Informační seminář k EMS:
Vybraní pracovníci Vaší společnosti se zúčastní školení. Účastníkům budou předány skripta a OSVĚDČENÍ o účasti na školení.
3) Etapa tvorby dokumentace EMS
Předpokládaný rozsah I. a II. vrstvy dokumentace EMS (pokud má společnost zaveden QMS dle ISO 9001/ IATF 16949, je většina dokumentů námi integrována do systému QMS):
- Politika environmentu - vhodné integrovat.
- Cíle a programy environmentu - vhodné integrovat.
- Kontext z pohledu EMS - vhodné integrovat.
- Registr zainteresovaných stran EMS - vhodné integrovat.
- Registr právních a jiných požadavků EMS - vhodné integrovat.
- Registr rizika a příležitostí EMS - vhodné integrovat.
- Registr environmentálních aspektů.
- Registr monitorování a měření EMS.
- LCA.
- Příručka environmentu ( vhodné integrovat do Příručky kvality).
- Organizační řád (bude doplněn o požadavky EMS).
- Spisový, skartační a archivační řád (bude doplněn o požadavky EMS).
- Řízení dokumentovaných informací - vhodné integrovat.
- Aktivita managementu, stanovení environmentálních aspektů, zpracování LCA, nastavení řízení změn EMS.
- Personalistika, výcvik a vzdělávání - vhodné integrovat.
- Interní audity EMS - vhodné integrovat.
- Hodnocení souladu a vyhodnocení environmentálního profilu.
- Monitorování a měření environmentálních aspektů.
- Zlepšování, nápravná opatření - vhodné integrovat.
- Nakládání s vodami.
- Ochrana ovzduší.
- Odpadové hospodářství, obaly.
- Nakládání s CHLS.
- Havarijní připravenost a reakce.
- Školení dodavatelů z požadavků EMS, dodavatelské audity z pohledu EMS.
Provedeme veškeré grafické úpravy. Dokumentaci připravíme k vydání včetně všech potřebných formulářů. Provedeme ve spolupráci s Vámi vydání a distribuci dokumentace.
Dokumentace bude tvořena v českém jazyce, konzultace budou vedeny v českém jazyce.
4) Implementace požadavků EMS
V této fázi dojde z implementace požadavků vyplývající z vydané dokumentace systému EMS odpovědnými pracovníky společnosti pod vedením poradce. Připravíme Vám veškeré formuláře k jejich vyplnění – komplexně zpracujeme.
Provádíme kontrolní dny v době implementace požadavků systému na všech Vašich pracovištích ve všech procesech, provedeme komplexní přípravu interních auditů:
- Zpracování Kontextu organizace EMS,
- zpracování Registru zainteresovaných stran a nastavení komunikace s nimi z pohledu EMS,
- zpracování Registru závazných požadavků,
- zpracování Registru rizik a příležitostí EMS,
- zpracování Politiky a Cílů a programů EMS,
- nastavení a monitorování stavu personálního zajištění, pracovních náplní, školení z pohledu EMS,
- nastavení a monitorování řízení změn v oblasti EMS,
- zpracování Registru environmentálních aspektů,
- zpracování LCA,
- nastavení a monitorování metrologie v oblasti EMS,
- nastavení a monitorování řízení dokumentovaných informací EMS,
- nastavení a monitorování havarijní připravenosti a reakce z pohledu EMS,
- nastavení a monitorování a měření EMS, zpracování Registru monitorování a měření,
- nastavení a monitorování řízení neshod, nápravné opatření a zlepšování EMS,
- nastavení a monitorování, zpracování přezkoumání EMS,
- nastavení a monitorování, provádění interních auditů EMS,
- nastavení a monitorování, zpracování hodnocení souladu EMS,
- nastavení a monitorování:
- Odpadové hospodářství (kontrola zpracování směrnice odpadového hospodářství, kontrola vedení průběžné evidence odpadů, kontrola zpracování základního popisu odpadů – písemných informací, kontrola zpracování ročního hlášení, kontrola kopií dokladů oprávněných osob, kontrola označení sběrných nádob, kontrola vedení ILNO, kontrola vedení OLPNO, kontrola zpracování statistického hlášení o produkci odpadů).
- Nakládání s obaly (kontrola zpracování směrnice pro nakládání s obaly, kontrola přihlášení ke společnosti EKOKOM či zapsání do Seznamu osob, kontrola zpracování hlášení obalů, kontrola zajištění zpětného odběru obalů).
- Ochrana ovzduší (kontrola zpracování směrnice pro ochranu ovzduší, analýza zdrojů znečišťování ovzduší, kontrola povolení k provozu vyjmenovaných zdrojů znečišťování ovzduší, kontrola zpracování evidence zdrojů znečišťování ovzduší – stálé a proměnné údaje, kontrola zpracování a schválení provozních řádů, kontrola zpracování ročních hlášení, kontrola zpracování poplatkového hlášení, kontrola zajištění měření emisí).
- Nakládání s chemickými látkami a směsmi (kontrola zpracování směrnice pro nakládání s CHLS, kontrola bezpečnostních listů, kontrola školení pro nakládání s vybranými CHLS, kontrola vedení evidence nakládání s CHLS, kontrola správného zacházení s CHLS ve výrobě).
- Prevence závažných havárií (kontrola zpracování protokolárního zařazení - provedení analýzy druhů a množství nebezpečných chemických látek a směsí dle zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami a směsmi).
- Nakládání s vodami (kontrola zpracování koncepce nakládání s vodami, kontrola zpracování provozních řádů vodohospodářských děl, kontrola zpracování žádostí o souhlas k vypouštění odpadních vod, kontrola zpracování poplatkových hlášení a přiznání, kontrola zpracování ročních hlášení, kontrola zajištění měření kvality vypouštěných odpadních vod, kontrola zpracování a schválení havarijního plánu, kontrola protokolů o těsnosti záchytných jímek, kontrola záznamů z vizuální kontroly těsnosti skladů a skládek apod.).
- Hlášení do IRZ (kontrola do IRZ).
- IPPC.
- Ekologická újma – kontrola správnosti zpracování.
- Ostatní – kontrola plnění v oblasti nakládání s regulovanými látkami a kontrola plnění požadavků na měření účinnosti kotlů, případně klimatizací .
V rámci pravidelných návštěv Vás metodicky vedeme v rámci plnění právních požadavků podnikové ekologie. Veškeré dokumenty týkající se provozní podnikové ekologie jsou námi kontrolovány v rozsahu uvedeném v bodě 1 této stránky.
5) Provedení interních auditů EMS
V této fázi provedeme kompletní interní audity všech prvků normy a procesů ve Vaší společnosti. Zpracujeme kompletní dokumentaci k interním auditům dle požadavků normy ISO 19011. Na závěr projednáme s odpovědnými zástupci případná zjištění z interních auditů. Navrhneme ve spolupráci s Vámi přiměřená a realizovatelná opatření k nápravě.
6) Realizace kontrolních auditů EMS, zpracování přezkoumání EMS vedením
V této etapě provádíme kontrolní audity s cílem ověřit, zda navržená opatření k nápravě a preventivní opatření z interních auditů byla realizována. Následně provedeme uzavření interních auditů a zpracujeme ve spolupráci s Vámi přezkoumání EMS vedením včetně analýzy všech Vašich hlavních procesů za použití vhodných statistických metod.
7) Certifikační audit
V této etapě bude proveden audit 1. a 2. stupně Vámi vybraným certifikačním orgánem za naší účasti, kdy Vám pomáháme daný systém obhájit po celou dobu certifikačního auditu. V případě stanovení doporučení certifikačního auditora v rámci certifikačního auditu je ve spolupráci s Vámi realizujeme.
2. etapa: Následné udržování a zlepšování EMS dle ISO 14001 – spolupráce po získání certifikátu
I po ukončení projektu výstavby systémů managementu organizací Vám nabízíme pomoc dle Vašich požadavků. Pomůžeme Vám vybudovaný systém neustále dotvářet, poradíme Vám jak aplikovat různé metody zlepšování.
Tyto služby provádíme i klientům, u kterých jsme EMS nestavěli, avšak chtějí změnit dosavadní poradenskou společnost.
V rámci této služby provedeme ve Vaší organizaci:
- Interní audity,
- aktualizace dokumentace EMS,
- zpracování přezkoumání EMS,
- poskytneme Vám odborné konzultace,
- uspořádáme školení ve Vaší organizaci,
- obhájíme Vám i v dalších letech certifikát.
Pokud se po čase rozhodnete přebudovat svůj stávající systém, např. z důvodu změny předmětu působnosti, jsme připraveni Vám pomoci.
Předpokládaný rozsah plnění na místě: dle velikosti organizace a složitosti jejích procesů
Předpokládaný rozsah plnění v kanceláři "QEMS" s.r.o.: dle velikosti organizace a složitosti jejích procesů
Předpokládaný termín: dle dohody